maanantai 3. lokakuuta 2016

B395. Lukihäiriö ja vain yliopisto-opiskelijat tms malleina

Lukihäiriössä ihminen hahmottaa lukemansa sanat jotenkin väärässä järjestyksessä, mitä kai tapahtuu, kun ottaa mallia niistä, joilla on paljon enemmän kokemusta ja jotka tavoittelevat oikeinkirjoituksen sijasta jotakin muuta, esim. taiteellista ilmaisua, uskontoa tai oman näkemyksen mukaan lukiessa pohtimista eikä niinkään orjallisesti tekstiä myöten. Eli jos tuottaa vaikeuksia hahmottaa, missä järjestyksessä kirjaimet olivat ja mikä sana oli kyseessä, niin auttaisi ottaa mallia vain niistä, jotka lukevat ihan perustavalla ja kiinnittävät huomiota oikeinkirjoitukseen onnistuneesti, siis palikkajärkisemmistä ja nuoremmista, esim. koululaisista, joilla on hyvä oikeinkirjoitusta tai parikymppisistä yliopisto- tms opiskelijoista, ehkä jopa kolmikymppisistä muttei sen vanhemmista ainakaan opetteluvaiheessa eikä niistä, jotka haluavat jo vaihtaa jollekin muulle tasolle, esim. taiteelliseen ilmaisuun tai uskontoon.

24.7.2018   Jos lukihäiriö ilaamntuu vasta myöhemmällä iällä, kun ymmärtää jo syvällisempiä asioita, osaa ajatella ne itse lävitse, niin se kenties johtuu siitä, että jokin teksti on liian aivotonta, turaavan urautunutta omalle taitotasolle (vaikka onhan hyvä, että nuorempana tutustui tavallisimpiin tekstityyppeihin, näki niistä jonkun esimerkin), ja niin auttaisi kai lukeasyvällisempää, antoisampaa tekstiä, jonka kirjoittajan taitotaso on paljon korkeampi kuin noiden liian pönttöjen lähestymistapojen. Tekstin voi myös lukea kimpaleina eikä koulumaisesti, siis vähän kuin viikonloppuartikkelin lehdestä eikä niin kuin teknisen tutkielman, josta on opeteltava jokayksityiskohta sekö sanasto. On hyvä, että aihe on elämää koskettava ja antaa miettimisen aihetta elämästä, maailmasta, syvällisestä viisaudesta. Ei sen jokakohtaa tarvitse lukea yhtä tarkkaan vaan on hyvä, jos se on kuin polveileva polku, joka tutusttaa eri aihepiireihin, antaa lukijen omien siipien kantaa. 

24.10.2020   Tarkka näkö niin, että näkee tekstin ihan selvään ja kirkkaasti, ei joudu arvailemaan, oliko tekstissä "n" vai "ri" tms, saa lukemisen sujumaan helpommin ja nopeammin. Jos huomion kiinnittäminen noin idioottimaiseen perustasoon kuin kirjainten järjestys ei tunnu luontevalta, kai jonkin insinööriopintojen mallisen lukeminen ajatuksella aina joskus, toisi kirjainten järjestyksen tason luonnolliseksi huomion kohteeksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti